Vieš, aký je najväčší problém pri rozbiehaní podnikania? Fakt, že 90 % nápadov do 5 rokov skrachuje. Čo myslíš, prečo je to tak? Pretože autori nevedia vyrobiť produkt alebo vyvinúť, či naprogramovať službu? Bude to v tom, že mali málo peňazí na marketing a o ich produkte nikto nevie? Alebo sa pohádali a nápad skončil pre nezhody v tíme?
Hlavným dôvodom, prečo biznis nápady krachujú je, že existuje málo ľudí, ktorí majú o produkt záujem a skutočne si ho kúpia. Jednoducho, produkt alebo službu nikto (alebo skoro nikto) nechce.
Čo z toho pre teba vyplýva? Jednoduché ponaučenie. Ak máš nápad na podnikanie, mal by si čo najrýchlejšie a najlacnejšie otestovať, či je oň záujem. A to ešte predtým, ako do neho začneš investovať veľa času, peňazí a nádejí. Potrebuješ sa naučiť, ako otestovať svoj nápad do 100 hodín času a 100 € priamych nákladov. Celý proces, ako otestovať nápad od nuly k prvým zákazníkom, popisuje R! proces.
Ten pozostáva z 11 krokov rozdelených do 4 častí. Ukáže ti, ako si začať všímať nové nápady, ako jednoducho premyslieť biznis model, ako správne zrealizovať zákaznícky prieskum, ako vytvoriť prototyp nápadu a zrealizovať testovaciu kampaň.
Prvou fázou podnikania v 21. storočí je nepodnikanie. Na začiatku nepodnikáš, ale testuješ, či sa oplatí začať.
Nepotrebuješ k tomu zakladať firmu, vymýšľať slogan a logo, vyvíjať mobilnú aplikáciu, prenajímať sklad či kanceláriu, tlačiť vizitky ani získavať štartovací kapitál. Potrebuješ čo najrýchlejšie a najlacnejšie otestovať, či existuje niekto ochotný za tvoj nápad zaplatiť. Ak áno, rozbiehaš svoje podnikanie, ak nie, upravuješ nápad alebo testuješ iný.
Je potrebné, aby si sa vnútorne „prepol“ z módu budovania do módu testovania. Tvojím hlavným cieľom je nenáročným spôsobom „v malom“ otestovať záujem o tvoj nápad a až potom ho začať naplno budovať. Od nápadu máš zdravý odstup a upravuješ ho „za behu“ podľa spoznávania zákazníckych potrieb. Ideš „cestou príjmov“ a nie „cestou nákladov”. Celé by ti to malo trvať pár týždňov a stáť malú časť tvojich mesačných príjmov.
To, že sa prepneš do testovacieho módu neznamená, že bude tvoj nápad automaticky úspešný. Častokrát veľmi rýchlo zistíš, že o prvú verziu tvojho nápadu nie je záujem. Výhodou je, že to zistíš rýchlo a lacno a ostanú ti prostriedky na úpravu nápadu. Je úplne bežné, že „zafunguje“ až tretia či štvrtá verzia pôvodného nápadu.
Keď zafunguje, prepínaš sa do budovacieho módu a investuješ čas a peniaze do prípravy trhom overeného produktu alebo služby. Potrebuješ riešiť detailný biznis plán, zabezpečiť dodávateľov, nastaviť a optimalizovať marketingovú kampaň, rozmýšľať nad právnou formou, založiť firmu, vytvoriť brand, zháňať štartovací kapitál a kopec iných vecí. Všetko však ide ľahšie, pretože ťa v hlave nestraší myšlienka: „Čo, ak to nebude fungovať?“