S nasadenou rozbiehačskou optikou začneš rozpoznávať nové nápady. Ak sa budeš snažiť niekoľko týždňov, môžeš skončiť s viacerými nápadmi. Ako sa rozhodnúť, do ktorého sa pustiť? Aby sme ti pomohli, vytvorili sme sedem K.O. kritérií. Ich cieľom je pomôcť ti rozhodnúť sa, ktorý nápad je vhodný rozbehnutia pre začiatočníkov. Tieto kritériá vznikli na základe práce s viac ako 2000 nápadmi v priebehu posledných desiatich rokov.
Môžeš to brať ako malý súboj v ringu. Tvoj nápad proti kritériám v siedmich kolách. Ak tvoj nápad obstojí, môžeš s ním pracovať ďalej. Ak sa, naopak, ocitne v ľavej K.O. zóne čo len v jednom kritériu, je to pre teba signál, aby si nápad premyslel inak alebo nechal tak.
Nižšie vidíš sedem K.O. kritérií. Tvojím cieľom je premyslieť tvoj nápad takým spôsobom, aby nikde neskončil v ľavej červenej K.O. zóne.
Zelená zóna predstavuje opačný, teda O.K. stav nápadu. Je úplne v poriadku, ak sa niekedy tvoj nápad ocitne v žltej zóne. Uvedené K.O. kritériá neber len ako pasívny test. Majú ti pomôcť ukázať, kde má tvoj nápad slabé miesta a potrebuje vylepšiť.
To, že nápad skončí podľa našej metodiky ako K.O. nápad neznamená, že ho nikto nikdy úspešne nerozbehne. Znamená to, že je to pre začiatočníka veľké riziko. Je to podobné ako pri lyžovaní. Ak si sa práve naučil pluhovať, tiež sa nepustíš na čiernu alpskú zjazdovku. Bolo by to pre teba K.O. Vyberieš si tú jednoduchšiu, modrú. Takisto, ak začínaš v podnikaní, vyber si jednoduchý O.K nápad, ktorý je v niečom odlišný od konkurencie a nie je náročný na zrealizovanie.
Úplným začiatočníkom neodporúčame určité kategórie biznis nápadov, aby si na nich nevylámali zuby. Stále tvoria takmer 80% nápadov, s ktorými za nami rozbiehači chodia, a preto ťa na ne chceme upozorniť.
V prvom rade sa snaž na začiatku vyhnúť akýmkoľvek “kamenným prevádzkam” – kaviarňam, pekárňam, penziónom alebo obchodíkom. V podstate čomukoľvek, čo sa prevádzkuje na jednom mieste. Máš veľké vstupné alebo prevádzkové náklady a obmedzuješ svoju klientelu na ľudí z daného miesta. Je to ťažké podnikanie na začiatok.
Druhá kategória nápadov, ktorým sa skús vyhnúť, sú nápady typu fabrík. Ak už niečo musíš vyrábať, vyber si niečo, čo vieš spraviť doma na kolene a na čo v prvom kroku nepotrebuješ “továrňu” s automatizáciu a drahými výrobnými linkami. Ako pri predchádzajúcej kategórii je to vysoká investícia a zároveň aj technologické riziko, že tvoje “čudo” nebude fungovať presne tak, ako si predstavuješ.
Tretím typom nápadov, ktoré radšej obíď, sú online portály či prepájajúce appky. Ak potrebuješ na úvod tisícky užívateľov mesačne, aby si získal prvé príjmy z inzercie, alebo aby začalo fungovať prepájanie a “trhovisko”, tak je to problém. Je veľmi pravdepodobné, že kým sa k tejto fáze dostaneš, dôjdu ti peniaze a nadšenie. Skús svoj nápad premyslieť spôsobom, ako by si mohol predávať od prvých týždňov.
Poslednou kategóriou na zváženie sú potraviny a kozmetika. V oboch oblastiach je treba viacej povolení a byrokracie, ako by si si mohol myslieť. Zameraj preto svoju pozornosť na iné typy nápadov. Neboj, je ich stále habadej:)