V piatok 9. júna sme sa zišli v Coworking Poprad pri príležitosti uskutočnenia posledného semináru zo série workshopov jarného iNOVEum mentoringu.
Od výberu formy podnikania až po zamestnávanie
Spolu so žiakmi sme sa prelúskali rôznymi témami ako výber formy podnikania, rozdiely medzi jednotlivými formami, typy účtovníctva (podvojné, jednoduché), akú formu si na začiatku podnikania vybrať a aké plusy a mínusy so sebou nesú. Ďalej sme prebrali dôležité termíny, limity, na čo si dať pozor pri platení daní či odvodov. Na rad prišlo aj platcovstvo DPH a to, aké sú najväčšie chyby podnikateľov pri začiatkoch. Prediskutovali sme aj prípadný predaj tovaru a služby do zahraničia či zo zahraničia na Slovensko a povinnosti s tým spojené.
Prešli sme zoznam vydávania a uchovávania základných potrebných dokumentov, ako sú faktúry, obchodné podmienky, reklamácie, GDPR s dôrazom na to, na čo si dať pozor a čo zvyknú príslušné orgány kontrolovať.
Ukázali sme si spôsob, akým si jednoducho vypočítať aspoň približné náklady na dane a odvody pri živnosti a pri s.r.o. Debatovali sme o tom, aké položky sú nákladovo uznateľné a ako náklady optimalizovať tak, aby začínajúcemu podnikateľovi ostal dostatok financií na ďalší rozvoj. Medzi posledné témy patrilo zamestnávanie ľudí a tiež to, ako legálne ošetriť prácu ľudí, ktorí podnikateľovi napríklad len prídu vypomôcť zadarmo.