Super. Máš premyslený biznis model tvojho nápadu a si pripravený na prieskum. Napriek tomu, že si nápad premyslel najlepšie, ako si vedel, sú to všetko iba dohady. Tvojou úlohou je stretnúť sa s 5 – 10 zákazníkmi a overiť si, ktoré z tvojich predpokladov sú správne a ktoré musíš upraviť.
Ak tento krok preskočíš, môže sa ti ľahko stať, že vytvoríš niečo, čo nikto nebude chcieť.
Zákaznícky prieskum prebieha jednoducho. V minútke predstavíš demo slide svojho nápadu a pýtaš sa zákazníka na dve kľúčové otázky a to (1) čo sa vám na nápade veľmi páči, že zvažujete kúpu a (2) čo je potrebné na nápade vylepšiť, aby ste zvažovali nákup? Týmito otázkami ideš k jadru veci. Posúvaš sa so zákazníkov do roviny diskusie, kedy sa na tvoj produkt díva z pohľadu jeho zakúpenia. Dostávaš relevantné odpovede a nebavíš sa len vágne okolo nápadu.
Takto jednoducho vypadá šablóna demo slidu tvojho nápadu. Ide o verziu biznis modelu tvorenú pre zákazníka. Nemusí byť vizuálne krásna, potrebuje byť funkčná – zákazník musí v rámci minúty pochopiť, čo mu ponúkať, ako mu to zlepší živor a koľko ho to bude stáť.
Prieskum musí prebehnúť ako diskusia – osobne alebo online. Je dôležité, aby to bol rozhovor, počas ktorého môžeš navnímať zákazníkove emócie, vyjasniť si jeho odpovede a dopýtať sa na čokoľvek, čo ti príde zaujímavé.
Toto nikdy nedosiahneš dotazníkom alebo chatom. Neodporúčame pýtať sa zákazníkov, či by si tvoj produkt chceli kúpiť. Odpovede budú výrazne pozitívnejšie ako realita a dajú ti falošnú nádej, že máš niečo cenné. V takýchto prípadoch zákaznícke „áno“ znamená „nie“, „kde to môžem kúpiť“ znamená „možno“ a „tu máš 20 €“ znamená „áno“. Zapamätaj si, že len peniaze validujú nápad.
Každý rozhovor si hneď po ukončení vyhodnoť. Hneď po rozhovore si prejdi všetky poznámky, tie relevantné prepíš, ideálne do elektronickej podoby. Nikdy nerob ďalší rozhovor bez toho, aby si „upratal“ ten predchádzajúci. Vznikne chaos a bude sa ti v hlave pliesť, kto čo povedal. Po 7 – 10 rozhovoroch si prejdi všetky zápisy a hľadaj spoločné body – veci, ktoré sa viackrát opakujú. Výsledky zákazníckeho prieskumu si vyhodnotíš veľmi jednoducho.
Ak tebe a tvojmu nápadu vliali zákaznícke pohovory energiu v podobe plusov aj tipov na vylepšenie, pokračuj ďalej. Zapracuj ich do svojho biznis modelu a pokračuj ďalej. Ak ti, naopak, zákaznícky prieskum zobral vietor z plachiet a v nápade sa vyskytli zásadné trhliny, potrebuješ nápad premyslieť alebo začať s iným. Častokrát sa stáva, že nápad neprežije prvé stretnutie so zákazníkmi. Je úplne v poriadku nápad za behu meniť.