Vydestiluj biznis model

Rozpoznal si nový biznis nápad, ktorý prešiel K.O. kritériami. Je teda v niečom inovatívny a nie je to kamenná prevádzka, výrobná továreň, online portál či prepájajúca apka. Nosíš nápad v hlave. Je čas dať ho z hlavy von – jasne a stručne definovať biznis model tvojho nápadu.

Máš dve možnosti, ako premyslieť základnú koncepciu tvojho biznis nápadu. Prvou je napísať biznis plán, čo ťa možno učili v škole. Stráviš niekoľko týždňov až mesiacov písaním 60 stranového dokumentu, detailne opíšeš charakteristiku spoločnosti, tvoj produkt, veľkosť trhu, marketingový mix, zanalyzuješ konkurenciu, predstavíš dodávateľov, predstavíš svoj tím a pre istotu doplníš SWOT analýzu. K tomu pridáš finančný plán s päťročnými finančnými projekciami obratu, zisku a bodu zvratu. Všetko doplnené súvahou, výkazom ziskov a strát a výkazom peňažných tokov.

Takýto biznis plán potrebuješ, ak už pár rokov podnikáš a potrebuješ získať bankový úver. Alebo ak chceš začať podnikať v „overených“ oblastiach podnikania, napríklad chceš založiť pekáreň, reštauráciu, penzión, malý výrobný podnik, lekáreň alebo akýkoľvek iný klasický biznis. Vtedy sa do toho pusti a sprav to poriadne. Častokrát to však nebude tvoja situácia a vtedy je biznis plán na úvod tvojho rozbiehania sa úplne zbytočný.

V 90 % prípadov ti stačí vypracovať biznis model nápadu v rozsahu jednej strany, a to počas pár hodín. S vytvoreným biznis modelom ideš medzi zákazníkov a zisťuješ, ktoré z tvojich predpokladov sú reálne a ktoré stoja na hlinených nohách.

Biznis model má najčastejšie formu jednej strany, v rámci ktorej máš odpovedať na sériu 7-10 jednoduchých otázok. Odpovede zvyčajne nepíšeš priamo na papier, ale používaš lepiace štítky, ktoré lepíš do príslušných kolónok ako vidíš na príklade nižšie.

Keď máš hotovú prvú verziu, ideš za zákazníkmi a na základe zistení prepracovávaš svoj biznis model tak, že nahradíš neaktuálne lepiace štítky. Tieto biznis modely na jednu stranu sa označujú ako „canvas“, čo po anglicky znamená „plátno“ alebo „maliarske plátno“. Ako maliar stojí pred prázdnym plátnom, na ktorý nanáša svoj obraz, tak aj rozbiehač stojí nad svojím „biznis plátnom“, na ktoré premyslene nanáša obraz svojho podnikania.

Existujú desiatky biznis model canvasov. Každý ti pomôže zodpovedať tri základné otázky, a to (1) čo predávaš, (2) komu predávaš a (3) v čom je tvoje riešenie 2x lepšie ako alternatívy.

Nám sa pri práci s rozbiehačmi osvedčil ten náš. Rozbehni sa! canvas pozostáva zo 7 stavebných blokov rozdelených do dvoch častí. Začínaš od svojho zákazníka a definuješ si, kto to je, akú má potrebu a ako ju aktuálne rieši. Následne sa venuješ svojmu produktu alebo službe. Definuješ si, čo predávaš, v čom je to lepšie ako existujúce alternatívy a aké hlavné benefity ponúka tvoje riešenie zákazníkovi.

Zdieľajte tento príspevok

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Threads

Najpútavejšie príspevky