Mám dobrý nápad?

Dostávam sa do kontaktu s desiatkami nápadov od začínajúcich podnikateľov. Rád by som ťa upozornil a najčastejšie chyby, s ktorými sa pri tejto práci stretávam. Ber to ako skúšku správnosti pre svoj nápad.

1. Keď nápad nie je biznis nápad

Prekvapujúco často sa stáva, že nápad dotyčného rozbiehača nie je vôbec biznis nápadom. Vie síce dlho opisovať ako to bude všetko fungovať, čo by chcel robiť, ale nemá jasne premyslené odpovede na 3 jednoduché biznis otázky:

  1. Čo predávaš? (čo konkrétne je tvojím produktom alebo službou)
  2. Komu predávaš? (komu konkrétne chceš svoje produkty a služby predávať)
  3. Prečo je to cool? (v čom je tvoje riešenie pre zákazníka 2-10x lepšie ako alternatívy)

Akýkoľvek nápad máš, vždy si najprv vyjasni odpovede tieto otázky. Pomôžu ti jasne nasmerovať tvoje myslenie o nápade a odfiltrovať zatiaľ nepotrebný balast. Ak nevieš sebe samému odpovedať čo predávaš, komu predávaš a prečo je to lepšie ako alternatívy, tak nemáš biznis nápad.

2. Keď objavujem Ameriku

Občas sa stane, že autor nápadu zabudne na svoju základnú domácu úlohu a to vygoogliť existujúce konkurenčné produkty a služby. Keď si tú námahu dá, tak sa často stretávam s dvoma chybami:

  • Konkurencia neexistuje // rozbiehač hľadá, či existuje rovnaký produkt, alebo služba akú vymyslel on sám. Nič podobné nenájde a usúdi, že jeho produkt nemá konkurenciu. Zabúda sa na prieskum pozrieť z pohľadu zákazníka. Keď budeš robiť prieskum konkurencie, v prvom rade sa zamysli, aké má zákazník možné alternatívy a potom porovnaj svoj produkt s existujúcimi alternatívnymi riešeniami. Googli teda nielen priamu, ale aj nepriamu konkurenciu
  • Povrchné odlíšenie // druhou chybou je „odfláknutie“ vymedzenia od konkurencie. Nestačí, že som identifikoval možné alternatívy, ktoré zákazník má. Nestačí, že viem, v čom je môj produkt odlišný. Potrebujem si jasne definovať, v čom je môj produkt minimálne 2x lepší ako konkurencia. Častokrát mi autori nápadov zdôvodňujú svoje odlíšenie tým, že ich produkt bude v nejakej malej veci iný alebo o 10% lacnejší. To proste nestačí.
3. Keď si beriem veľké sústo

Som prekvapený, koľko začínajúcich rozbiehačov sa chce pustiť do investične náročných projektov. Majú málo skúseností a kapitálu a napriek tomu rozmýšľajú o náročných projektoch. Nižšie ponúkam zoznam typov nápadov, ktoré začiatočníkom neodporúčam, aby si na nich nevybili zuby:

  • Kamenné veci // ak ste fakt nováčik a nemáte s podnikaním žiadne skúsenosti, ani ste v podobnom odvetví dlho nepracovali, tak vám neodporúčam púšťať sa do „kamenného podnikania“. Teda do kaviarní, penziónov, rančov, predajní a podobných vecí. Je to investične náročné a vy proste nemáte skúsenosti.
  • “Trhoviská“ // pod trhoviskom nemyslím predaj na trhu ale nápad postavený na „marketplace“ biznis modely. Teda väčšinou portálové riešenia, ktoré spájajú predajcov so zákazníkmi. Aby takýto nápad fungoval, musíte mať aj dostatok predajcov, aj dostatok kupujúcich. A jedny bez druhých tam nebudú. Dostať ich na trhovisko vyžaduje kopec investícií a dotovanie projektu, kým nezačne zarábať, čo môže byť poriadne dlho.
  • Technologické projekty // zvážil by som aj technologicky náročné projekty, o ktorých neviem, či vôbec budú fungovať. Tu to z mojej strany nie je jasné „STOP“. Mnohokrát sa mi stalo, že technológia fungovala len na papieri a nie v realite.
4. Keď nesedia čísla

Ak tvoj nápad prešiel prvými tromi bodmi, tak si sprav skúšku správnosti nápadu cez čísla. Nepotrebuješ k tomu žiadne veľké prepočty, päťročné projekcie nákladov, ziskovosti či cash-flow*. Stačí prázdny papier, ceruzka a sedliacky rozum.

V prvom kroku si spíš náklady, na jednotku toho, čo predávaš. Musí ísť o náklady, ktoré priamo súvisia s výrobou, zhotovením, promovaním a dodaním produktu alebo služby. Nemusíš operovať s úplne presnými číslami, postačí tvoj najlepší odhad.

Moje priame náklady na 1ks toho, ktoré predávam:

  • ….. € materiál resp. služby, ktoré od niekoho kupujem
  • ….. € mzdy, ktorú niekomu vyplatím za zhotovenie a/alebo dodanie produkty (aj sebe)
  • ….. € marketingové náklady, ktoré zaplatím v rámci reklamnej kampane

V druhom kroku si spíš mesačné náklady na fungovanie podnikania. Teda fixné náklady, ktoré musíš pravidelne mesačne platiť bez ohľadu, či niečo predáš alebo nie. Ďalej investičné náklady, ktoré si musel investovať, aby si vôbec mohol začať. Nezabudni takisto na odmenu pre konateľa, aby si mal z čoho žiť.

Moje pravidelné náklady na 1 mesiac podnikania sú:

  • ….. € sú moje minimálne mesačné fixné náklady
  • ….. € potrebujem mesačne splácať investičné náklady
  • ….. € potrebujem ako odmenu konateľovi, aby som mal z čoho žiť

Máš odhadnuté priame náklady na 1 produkt a pravidelné náklady na 1 mesiac. Navrhni na ich základe predajnú cenu za tvoj produkt alebo službu.

Moje mesačné hospodárenie na 1 mesiac podnikania je:

  • ….. € je predajná cena produktu alebo služby a plánujem predať ….. ks mesačne
  • ….. € sú moje mesačné príjmy
  • ….. € je môj mesačný hrubý zisk (príjmy – všetky náklady)

Zhodnoť si svoje kalkulácie a opýtaj sa sám seba – vypadajú čísla na papieri reálne? Som schopný predať mesačne toľko kusov za takú cenu ako plánujem? Ak áno, skúška správnosti dopadla dobre.

Stiahnuť biznis model kalkulačku

* v prípade, že plánuješ zložitejší biznis typu reštaurácia, penzión, či inú „kamennú predajňu“ tak na tieto prepočty zabudni. Radšej sa stretni s človekom, ktorý má skúsenosti s podnikaním v tejto oblasti a odkonzultuj s ním detailný rozpočet.

Ktorý nápad je teda dobrý?

Mám pre teba dve jednoduché pomôcky, ako otestovať či máš „dobrý“ nápad:

  1. KOZA = KOmukoľvek od ZAjtra // máš nápad, ktorý môžeš ponúknuť takmer komukoľvek od zajtra? Nemusí to byť celý svet a nemusí to byť samozrejme od zajtrajšieho dňa. Myšlienkou je mať dostatočne veľký trh (nielen Slovensko) a byť schopný za málo peňazí vytvoriť prototyp nápadu počas pár dní či týždňov.
  2. JUCH vs VON test nápadu // skús si spraviť JUCH vs VON test svojho nápadu. JUCH je skratka pre jednoduchý, uchopiteľný a chytľavý nápad. VON reprezentuje všeobecný, otrepaný a náročný nápad. Má tvoj nápad viac JUCH alebo VON charakteristík?

Moje základné odporúčanie je premyslieť nápad na čo najviac KOZA a JUCH spôsob.