Ako nájsť dobrý nápad?

Nauč sa všímať si, čo ľuďom komplikuje život a rozmýšľať aké riešenie by im pomohlo. Naučíš sa tak rozpoznávať a objavovať biznis nápady ako na bežiacom páse.

Problémy sú príležitosti

Väčšina ľudí vníma nápad ako poklad, ktorého objavenie je viac-menej vecou náhody alebo horlivého aktívneho snaženia. Aktívne hľadanie končí po pár googleniach alebo diskusiou „na čom by sa dalo zarobiť“. Vo väčšine prípadov to nikam nevedie.

Problemy_su_prilezitosti

Existuje lepší spôsob – nápady aktívne nevyhľadávať, ale pasívne si ich všímať. Stačí si nasadiť rozbiehačskú optiku „problémy sú príležitosti“. Ak okolo seba uvidím problém, chápem, že ide o prezlečenú príležitosť. Príležitosť, že mi niekto, koho problém trápi, zaplatí za jeho vyriešenie.

Nauč sa všímať si, čo ľuďom komplikuje život a rozmýšľať štýlom „aha, toto je zaujímavý problém, aká platená služba by ho vyriešila?“.

Úspešné príklady

Všímaním si vlastných problémov resp. potrieb vzniklo kopec skvelých nápadov, nasledujúce možno poznáš:

  • Zakladateľa Dropboxu inšpirovala situácia, keď si zabudol USB disk s pracovnými dokumentami a nemohol tak v autobuse pracovať. Tak vznikol nápad automaticky synchronizovaných virtuálnych dokumentov.
  • Zakladateľ exteriérových GoPro kamier bol vášnivý surfér, ktorý chce zideľať svoje zážitky so surfovania so svojím okolím. Nebolo však ako a to ho motivovalo k vytvoreniu ourdoor kamier GoPro.
  • Zakladateľ Good Night Drink mal strach z lietania a vymyslel nápoj pre pokojný spánok, ktorý ho uspí.

R_optika_priklady

Nasaď si R! optiku

Skús si to sám. Nasaď si rozbiehačskú optiku a začni si všímať vo svojom živote situácie, ktoré ti komplikujú život. Začni sa na tieto „problémy“ dívať ako na „prezlečené príležitosti“. Rozmýšľaj, aké riešenie by sa ti páčilo. Aký produkt, aká platená služba by mala podľa teba existovať?

Tu je zoznam mojich nápadov, ktoré som si za uplynulé obdobie „všimol“:

R_optika_volne_napady_JK_v2

Začni takto zbierať nové nápady. Tipy ako na to:

  • Nemusíš riešiť len svoje problémy. Začni viac počúvať svojich priateľov a známych v momentoch, keď sa budú na niečo sťažovať.
  • Nebuď na svoje nápady veľmi kritický. V tejto fáze nerieš, či je tvoj nápad „dosť dobrý“. Uvedom si, že ide o prvoplánové nápady, ktorým je potrebné dať čas, aby dozreli a mohli byť dopracované. Dobrý nápad často vzniká z množstva nápadov, takže ide aj o kvantitu
Nový nápad za 5 dní

Pripravil som pre teba jednoduchý pracovný list, ktorý ti pomôže nájsť nový nápad. Obsahuje 4 aktivity, ktoré potrebuješ zopakovať 5x. Pracovný list si stiahni tu, vytlač si ho a umiestni na viditeľné miesto.

R_optika_pracovny_list

Každý deň sprav nasledovné 4 aktivity:

  • Večerná sebareflexia // každý večer si premietni v mysli uplynulí deň a sám seba sa opýtaj „čo mi dnes skomplikovalo život?“. Zapisuj si to niekde na papier.
  • Rozhovor // pri stretnutí so známymi, priateľmi, kolegami zisťuj, čo im v práci alebo doma komplikuje život.
  • Google & Pinterest // zvoľ si tému svojho záujmu a skús googliť cez obrázky a sledovať na pinterest.com, aké projekty sa v tejto téme realizujú po celom svete. Inšpiruj sa existujúcimi projektmi a rozmýšľaj, či by si niečo podobné nemohol rozbehnúť aj ty sám.
  • Posiľňovanie chcenia byť užitočný // nastav sa na vysielanie „chcem priniesť niečo užitočné pre svoje okolie a tento svet“. Uvidíš, čo všetko „ťa napadne“ a aké inšpirácie v podobe nových nápadov k tebe prídu.

Každú aktivitu zopakuj minimálne 5x a keď ju vykonáš, tak si ju odškrtni v pracovnom liste. Podobnú aktivitu som zrealizoval na vzorke 100 rozbiehačov a 93% z nich našlo minimálne 1 nový nápad za 7 dní.

Stiahni si pracovný list R! optika

Držím ti palce v rozpoznávaní nových biznis nápadov!